В'язання гачком

Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва. Інструменти і матеріали для роботи. Технологія утворення початкової петлі та плетіння ланцюжка з повітряних петель
Мета: ознайомлення учнів з історією виникнення та розвитку в’язання; оволодіння вміннями добирати номер гачка відповідно до обраних ниток; виконання вправ з утворення початкової петлі та ланцюжка з повітряних петель; розвиток творчого мислення та інтересу учнів до плетіння гачком; виховання посидючості та старанності під час виконання роботи.
Завдання для учнів:
• дізнатися цікаві факти з історії виникнення та розвитку в’язання;
• уміти добирати номер гачка відповідно обраних ниток;
• організовувати робоче місце;
• учитися утворювати початкову петлю та плести ланцюжок з повітряних петель.
Методи: пояснення, ілюстрація, робота з підручником, читання з позначками, використання
відеонаочності, демонстрація, гра Так чи ні, вправа Незакінчені речення, інструктаж, рефлексія.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння різних розмірів, нитки.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: комп’ютер та мультимедійний проектор, створений учителем електронний навчально-наочний посібник за матеріалами заняття (у програмі РowerРoint), підручник (Трудове навчання. Обслуговуючі види праці : підруч. для 6 кл. загальноосв. навч. закл. / Л. І. Денисенко, О. П. Гнеденко, Н. А. Калініченко, А. І. Романчук, М. П. Туров.— К.: Педагогічна думка, 2006), інформаційні, опорні та сигнальні картки, плетені вироби, паперові чоловічки — стіки.
Міжпредметні зв’язки: народознавство, історія.
Тип заняття: комбіноване.
Форма проведення заняття: заняття-подорож.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
У ч и т е л ь. Доброго дня, діти! Сьогодні під час заняття ми з вами вирушимо в цікаву і захоплюючу подорож. А щоб вона була саме такою і ви впевнено почувалися, це заняття потрібно звільнити від страху: ніхто нікого й нічого не боїться, ніхто нікого не лякає, на занятті в нас має панувати атмосфера абсолютної довіри.
Й натхнення з усмішки зачерпнемо,
Із настроєм почнемо працювати
Та перешкоди будь-які долати!
Отже, зараз ми з вами «потягом Знань» вирушимо в подорож чудовою країною, що має назву — В’язанія. Але відправимось ми не одні, а візьмемо із собою маленьких симпатичних чоловічків. (У кожного учня на столі лежить паперовий чоловічок — стік.) Напишіть, будь ласка, на цих стіках, чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття-подорожі, і посадіть свого чоловічка у «потяг Знань». (Учні записують свої очікування і прикріплюють чоловічків на дошці, зачитуючи, за бажанням, свої очікування від заняття.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Діти, ви, мабуть, здогадалися, над якою темою ми будемо працювати. Адже, звернувши увагу на вироби, що знаходяться перед вами, помилитися важко. Тема нашого заняття-подорожі — «Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва. Інструменти і матеріали для роботи. Технологія утворення початкової петлі та плетіння ланцюжка з повітряних петель». Виходячи з назви нашої теми, які завдання, на вашу думку,
нам необхідно буде виконати впродовж заняття? (Учні називають завдання, які вчитель швидко записує на дошці.) Отже, подорожуючи країною В’язанією, ви дізнаєтесь цікаві факти з історії виникнення та розвитку в’язання, навчитеся добирати гачки та нитки, а також виконувати вправи з утворення початкової петлі, повітряних петель та ланцюжка. Я вважаю, що все те, чого ви навчитесь упродовж занять, у майбутньому стане вам у великій пригоді. Бо якщо жінка вміє гарно в’язати, то завжди зможе прикрасити в’язаними виробами свою
оселю, забавити гарною в’язаною іграшкою дитину, вив’язати для себе чи своєї родини безліч виробів, заощадивши тим самим сімейні кошти. І, повірте, такі речі будуть для вас набагато дорожчими, тому що виготовлені вони власноруч!
ІІІ. Вивчення теоретичного матеріалу
У ч и т е л ь. Наш потяг рушає, але хочу повідомити, що дорогою нам траплятимуться різні попередження, на які ви обов’язково повинні звертати увагу… А ось наша перша зупинка — станція «Історична».
Ознайомлення з історією виникнення та розвитку в’язання
(Цей матеріал розглядається за допомогою створеного вчителем електронного навчально-наочного посібника, у якому наведено певні відомості й цікаві факти з історії виникнення та розвитку в’язання, знімки в’язаних виробів тощо.)

Дуже складно точно визначитися з датою появи в’язання, тому що, на жаль, нитки і трикотаж упродовж тривалого часу зберегти дуже важко. Але деякі свідчення про цей вид мистецтва дійшли до нас у вигляді зображень. У одній з єгипетських гробниць (1900 р. до н. е.) збереглося зображення жінки, яка надягає шкарпетки. Крім того, в Єгипті знайдено дитячі панчохи, які враховували форму взуття (сандалій з ремінцем після великого пальця), що датуються ІІІ–ІV ст. н. е. Слід відзначити, що існують різні припущення щодо появи найперших виробів з вовни, але вони не мають жодного документального підтвердження. Так, одне з них показує нам Пенелопу з «Одіссеї» Гомера як в’язальницю (ІІІ–ІІ тис. до н. е.),
коли вона щоночі розпускає виготовлений нею килим (саван).
Цікавою є гіпотеза щодо в’язаного одягу Ісуса Христа: із залишків червоної пряжі Діва Марія вив’язала Ісусу сорочку, яку перев’язувала щорічно та яка, урешті-решт, перетворилася на червоний хітон. Саме цей процес в’язання зображено на полотні ХІV ст. «Діва Марія з в’язанням» майстра Бертрама, що знаходиться в Галереї мистецтв у Гамбурзі.
Набагато пізніше, приблизно в ХV–ХVІ ст., в’язання почало перетворюватись на домашню роботу й прибуткову галузь: в’язали панчохи, шкарпетки, рукавички, головні убори. Поступово з’явилися цілі в’язальні цехи, а в 1589 р. було винайдено перший в’язальний верстат. Але з часом, чим більше виробів в’язалося машинами, тим дорожчими ставали роботи, вив’язані вручну, особливо вироби, плетені гачком. Діти, як на вашу думку, з чим це
пов’язано? (Бесіда з класом)
Сьогодні мистецтво в’язання продовжує розвиватися, збагачуючись новими мотивами, прийомами, техніками виконання, матеріалами тощо. Ручне в’язання дозволяє виготовляти гарні неповторні речі, які наразі є дуже модними.
Це й ажурні комірці та мережива, якими прикрашають одяг, а також речі, якими можна прикрасити наше житло: абажури, скатерки, серветки або вазочки. Особливо привабливим воно є ще й тому, що пряжу можна використовувати кілька разів. Діти, ми продовжуємо нашу подорож і наближаємося до міста Всезнайок. Чи знає хтось із вас, як називаються інструменти, які я тримаю в руках? (Демонструє учням гачки різної форми та розмірів.) Дійсно, ці інструменти називаються гачками, і за допомогою них можна плести дивовижні вироби: предмети одягу, серветки, іграшки тощо. (Звертає увагу учнів на вироби, розміщені в майстерні, й у віршовій формі розповідає про різновиди гачків.)
Найгарніші — дерев’яні, та й з пластмаси — непогані,
Й металевими гачками можемо плести ми з вами.
Ще гачки є кістяні, дуже добрі теж вони,
Є товсті, а є тоненькі, довгі є і коротенькі.
Будь-який з них вибирай і плести розпочинай!
Робота з підручником
Діти, на ваших столах лежать підручники, відкрийте їх на с. 102 і зверніть увагу на мал. 48. На ньому зображено гачки. Прочитайте уважно, з яких частин складається кожен з них, та назвіть ці частини. (Учні називають частини гачка: голівка, борідка, стержень,
ручка, а в цей час лунає тривожний сигнал.) А ось і перше попередження. (На слайді електронного навчально-наочного посібника показано одне з правил безпечної праці під час роботи з гачком.) «Вибираючи гачок, необхідно звернути увагу на те, щоб його голівка була не дуже гострою». Діти, уважно прочитайте це правило, запишіть у зошит і запам’ятайте
його!
Читання з позначками
А зараз, діти, звернемось до інформаційних карток, які лежать у вас на столах (див. додаток Б). Вам необхідно прочитати все, що в них написано. Але, читаючи, ви повинні простим олівцем позначити те, що вам уже було відомо — (+), про що ви дізналися вперше — (!) і те, що є для вас незрозумілим — (?). (Учні уважно опрацьовують матеріал інформаційних карток, після завершення роботи проводиться колективний аналіз прочитаної інформації.)
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Що, дівчатка, притомились? Зараз ми відновим сили
Й разом руханку цікаву проведемо ми на славу!
Підніміться ті, хто зліва. Підніміться ті, що справа.
Руки в боки ті, що зліва. Руки вгору ті, що справа.
Покрутіться ті, що зліва. Покрокуйте ті, що справа.
А тепер всі ті, що справа, а за ними й ті, що зліва,
Одне одному всміхніться, адже в посмішці вся сила!
Відпочили? Тож сідайте й працювати починайте!
ІV. Закріплення теоретичного матеріалу
У ч и т е л ь. Діти, відпочивши, ми з новими силами продовжуємо нашу подорож. Наступна зупинка станція «Ігрова». Тому зараз ми пограємо в гру «Так чи ні». Я зачитуватиму певні відомості, а ви за допомогою сигнальних карток будете погоджуватися зі мною або не погоджуватися. (Якщо учні згодні зі словами вчителя, вони піднімають зелену картку, якщо не згодні — червону.)
Гра «Так чи ні»
Під час в’язання гачком товщина нитки має бути в 1,5 рази більшою за товщину гачка.
Номер гачка визначає його довжину. Дуже складно точно визначитися з датою появи в’язання, тому що нитки і трикотаж упродовж тривалого часу зберегти дуже важко. Вибираючи гачок, необхідно стежити за тим, щоб його голівка обов’язково була гострою.
У одній з єгипетських гробниць (1900 р. до н. е.) збереглося зображення жінки, яка в’яже.
Гачок складається з ручки, ніжки, голівки й борідки. Для того щоб полотно було красивим, м’яким, легким і водночас тугим, потрібно враховувати відповідність товщини гачка і ниток.
V. Практична робота
У ч и т е л ь. Ми з вами продовжуємо подорож і наближаємося до міста Майстрів, де будемо вчитися плести гачком. (У цей час знов лунає тривожний сигнал.) А ось і друге попередження. (На слайді електронного навчально-наочного посібника відображено наступні правила безпечної праці під час роботи з гачком.)
♦Не можна підносити гачок близько до обличчя.
♦Передавати гачок слід ручкою вперед, тримаючи його за гострий кінець. Діти, уважно прочитайте правила, запишіть їх у зошит і потренуйтеся правильно передавати гачок одне одному.
Підбір гачка та пряжі для плетіння
Використовуючи вивчений матеріал, учні повинні підібрати гачок та пряжу для плетіння. (Заздалегідь дізнавшись номер гачка, учні підбирають пряжу; учитель контролює виконання даного завдання.)
Робота учнів за опорними картками
На картках зображено послідовність плетіння ланцюжка з повітряних петель. Учитель, використовуючи зображення карток, пояснює учням механізм утворення початкової петлі та послідовність утворення ланцюжка з повітряних петель (див. додаток А).
Учні розпочинають самостійне виконання завдання, учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування, після завершення приймає виконану роботу, оцінює її, звертає увагу на її якість, демонструє найкращі зразки плетених ланцюжків, а потім представляє вироби з дефектами (за потреби), пояснюючи причини їх виникнення та способи усунення.
VІ. Підбиття підсумків заняття
У ч и т е л ь. Діти, наша подорож добігла кінця, і перед нами остання зупинка за назвою «Підсумкова». (У цей час знов лунає тривожний сигнал.)
А ось і третє попередження. (На слайді електронного навчально-наочного посібника — наступне правило безпечної праці під час роботи з гачком.)
Діти, уважно прочитайте це правило, запишіть його в зошит та виконайте ті дії, на які в ньому вказано.
Учитель заздалегідь записує на дошці незакінчені речення і для підбиття підсумків уроку пропонує учням зачитати їх та закінчити.
♦Сьогодні на занятті ми...
♦Найбільше мені сподобалось…
♦Раніше я не вміла, а тепер умію…
♦Найбільші труднощі я відчула…
♦Це мені знадобиться…
Учитель повідомляє і пояснює отримані учнями оцінки за заняття.
1. Вивчити правила безпечної праці, розглянуті на занятті, та самостійно опрацювати правила санітарії й гігієни під час плетіння гачком (за підручником з трудового навчання на с. 103 або користуючись іншими інформаційними джерелами).
2. За наданим для учнів зразком (див. додаток В) оформити порівняльну таблицю основних видів пряжі (не менш ніж чотирьох), що використовуються для плетіння гачком. (Після завершення роботи діти повинні вклеїти таблицю в зошит, що надасть змогу надалі оперативно проводити актуалізацію опорних знань. У разі неможливості розмноження таблиці для кожного учня класу вчитель може намалювати для зразка означену таблицю на дошці.)
Додаток А
Опорна картка № 1
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\Usi-uroki-trudovogo-navchannya-7-klas-divchata-11.jpg
Додаток Б
Інформаційна картка
Одним з головних інструментів для плетіння є гачок. Гачки бувають сталеві, дерев’яні, кістяні та пластмасові. Їх розрізняють за номерами (від 1 до 6) залежно від товщини робочої частини. Номер гачка відповідає товщині голівки в міліметрах. Гачок складається з таких частин: голівка, борідка, стержень і ручка. Гачки бувають короткі (12–15 см) і довгі (35–40 см).
і водночас тугим, потрібно враховувати відповідність товщини гачка й ниток. Тому гачок має бути в 1,5 рази товстішим від нитки.
Додаток В
Порівняльні ознаки пряжі вчитель може вибрати на власний розсуд.
з/п
Назва
пряжі
Склад пряжі
(з якого волокна, зі скількох ниток її спрядено)
Маса
Довжина
Колір
1





2





3





4











Уроки 3-4
Мета: ознайомлення учнів з основними елементами плетіння гачком та їх умовним позначенням; формування вмінь виконувати на півстовпчик та стовпчик без накиду; розвиток наочно-образного мислення, координації і точності рухів рук; виховання працездатності й наполегливості під час виконання роботи.
Завдання для учнів:
• називати основні елементи плетіння гачком та їх умовні позначення;
• учитися плести на півстовпчики та стовпчики без накиду.
Методи: рефлексія, вправа Незакінчені речення, пояснення, демонстрація, робота з підручником, спостереження, Мікрофон.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння різних розмірів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: натуральні плетені зразки на півстовпчика та стовпчика без накиду, динамічна таблиця Основні елементи плетіння гачком, опорні картки, підручник (Трудове навчання. Обслуговуючі види праці : підруч. для 6 кл. загальноосв. навч. закл. / Л. І. Денисенко, О. П. Гнеденко, Н. А. Калініченко, А. І. Романчук,
М. П. Туров. — К. : Педагогічна думка, 2006).
Міжпредметні зв’язки: математика.
Тип заняття: формування вмінь і навичок.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
Рефлексія (техніка «Запитальний ряд»)
♦Над якою темою, діти, ви працювали на попередньому занятті?
♦Що нового дізналися під час вивчення цієї теми?
♦Як ви вважаєте, для чого вам потрібні знання, отримані на попередньому занятті?
(Учитель заздалегідь пише на дошці незакінчені речення, які пропонує учням зачитати та продовжити.)
♦Гачки бувають: дерев’яні, металеві…
♦Загострений кінець гачка називається…
♦♦Під час плетіння гачок слід тримати…
♦♦Ряд повітряних петель — це…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. Діти, на сьогоднішньому занятті ми продовжимо опановувати майстерність роботи з гачком. Упродовж заняття ви ознайомитесь із прийомами плетіння таких основних елементів, як півстовпчик та стовпчик без накиду, а також дізнаєтесь, якими
умовними позначеннями можна записати ці елементи. Отже, тема нашого заняття — «Основні елементи плетіння гачком та їх умовне позначення». Виходячи з назви нашої теми, які завдання, на вашу думку, нам необхідно буде виконати? (Учні називають завдання, які
вчитель швидко записує на дошці.) Надалі, коли ви працюватимете над створенням візерунків чи виробів, вам стануть у пригоді знання, отримані на сьогоднішньому занятті. Тож якщо ви будете уважними, старанними й наполегливими, то будь-яка робота буде вам під силу!
ІV. Вивчення теоретичного матеріалу
У ч и т е л ь. Діти, зверніть увагу на динамічну таблицю «Основні елементи плетіння гачком». На ній є лише один елемент плетіння, який ми вивчили на минулому занятті. Це — повітряна петля. А сьогодні нам потрібно продовжити заповнювати цю таблицю. Вам уже відомо, що робота над виготовленням будь-якого виробу починається з плетіння ланцюжка, який складається з повітряних петель. Але, щоб розпочати повноцінну роботу, потрібно знати ще й інші елементи, без яких плетіння неможливе. Окрім повітряної петлі, до основних елементів належать півстовпчик, або глуха петля, та стовпчик без накиду. (Вставляє картки з назвами цих елементів у динамічну таблицю.) Для позначення цих елементів на схемах використовують такі умовні позначення:
• — повітряна петля (петля підйому);
— півстовпчик;
∩ — глуха петля;
+ — стовпчик без накиду.
(Вставляє картки з умовними позначеннями в динамічну таблицю.) Ці позначки використовують для схематичного запису візерунків, яким дуже зручно користуватися під час плетіння. (Просить учнів записати умовні позначення в зошит та приготувати все необхідне для виконання практичної роботи.)
V. Практична робота
У ч и т е л ь. Перш ніж розпочати практичну роботу, пригадаймо ті попередження, які ви записували в зошит на минулому занятті. Ці попередження інакше називаються правилами безпечної праці під час плетіння гачком. (Повторення учнями правил.) А тепер відкрийте підручники на с. 103 і прочитайте ті правила, яких немає у ваших зошитах.
Після повторення правил учитель пропонує дітям розглянути опорні картки (див. додаток А), що знаходяться в них на партах, та натуральні зразки узорів, сплетених півстовпчиком та стовпчиком без накиду.
Учитель пояснює, демонструє та коментує технологію їх утворення. Для оптимізації навчального процесу доцільніше було б продемонструвати учням відеоролик з технологією плетіння основних елементів. Зазначений метод покращує й унаочнює сприйняття нового матеріалу.
Учні розпочинають самостійне виконання завдання (плетіння півстовпчиків та стовпчиків без накиду), учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування.
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
(Рухи діти повинні виконувати, сидячи за партами.)
Простягніть вперед ви ніжки, потягніться, наче кішка,
Помахайте головою, мов не згодні ви зі мною.
Вправо, вліво поверніться, до сусіда посміхніться.
Від роботи відпочили? Знов приймаємось за діло!
Учні продовжують самостійне виконання завдання, учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування. Після завершення приймає виконану роботу, оцінює її, звертає увагу на її якість, демонструє найкращі зразки, а потім представляє вироби з дефектами (за потреби), пояснюючи причини їх виникнення та способи усунення.
VІ. Підбиття підсумків заняття
У ч и т е л ь. Діти, уявіть собі, що до вас підходить журналіст і запитує, що цікавого відбулося впродовж заняття. Що б ви йому відповіли? (Дає учням іграшковий мікрофон, вони відповідають на поставлене запитання, передаючи його одне одному.)
1. Опрацювати матеріал підручника на с. 107–108 (завдання 1–4).
2. Вивчити розглянуті на занятті умовні позначення основних елементів плетіння гачком.
3. За допомогою додаткових джерел інформації учням пропонується знайти два різні зразки плетених виробів та стисло описати, чим саме вони стали привабливими для них.
Додаток А
Опорна картка № 2
Пров’язування на півстовпчика
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\Usi-uroki-trudovogo-navchannya-7-klas-divchata-13.jpg






Мета: формування вмінь учнів читати схеми для плетіння гачком та використовувати їх для виготовлення власних виробів; розвиток пізнавальної активності учнів; виховання організованості та практичності під час плетіння гачком.
Завдання для учнів:
• учитися читати схеми записаних візерунків;
• розпочати роботу з виготовлення виробу за обраною схемою.
Методи: рефлексія, робота з підручником, гра, графічний диктант, самостійна робота.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння обраних виробів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: схеми візерунків для плетіння гачком, динамічна таблиця Основні елементи плетіння гачком , опорні картки, підручник (Трудове навчання. Обслуговуючі види праці : підруч. для 6 кл. загальноосв. навч. закл. / Л. І. Денисенко, О. П. Гнеденко, Н. А. Калініченко, А. І. Романчук, М. П. Туров. — К. : Педагогічна думка, 2006).
Міжпредметні зв’язки: українська мова.
Тип заняття: формування вмінь і навичок.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Учитель заздалегідь записує на дошці прислів’я:
У ч и т е л ь. Діти, прочитайте, будь ласка, прислів’я, записане на дошці, та скажіть, як ви його розумієте. (Учні пояснюють зміст прислів’я, після чого вчитель висловлює своє побажання.)
Чудовий скарб оцей дістать,
А потім ключиком надійним
Його постійно відмикать!
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів Рефлексія (техніка «Запитальний ряд»)
Над якою темою ви працювали на попередньому занятті?
Що вас найбільше зацікавило?
Які основні елементи плетіння гачком вам уже відомі?
Учитель зачитує учням підготовлені речення. Якщо діти погоджуються з тим, про що в них ідеться, то вони ставлять у зошитах таку позначку — , якщо не погоджуються, то ставлять іншу позначку — .
Питання графічного диктанту
1. Номер гачка означає діаметр його ручки.
2. Повітряну петлю називають глухою петлею.
3. Стовпчик без накиду позначається такою умовною позначкою (учитель ілюструє умовну позначку).
4. Будь-який виріб починається з плетіння ланцюжка, що складається з повітряних петель.
5. Точну дату появи в’язаних виробів встановити неможливо через недовговічність ниток.
Учитель записує на дошці код відповіді ↑↓↓↑↑, учні перевіряють свої записи. На власний розсуд учитель може підібрати інші запитання. Цей вид діяльності надає змогу дуже швидко здійснити перевірку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. Діти, ми з вами продовжуємо опановувати прийоми плетіння гачком. І сьогодні тема нашого заняття — «Схеми для плетіння гачком». Отже, сьогодні ви вчитиметеся читати схематичний запис візерунків та пробуватимете плести вироби за поданими схемами.
Тим, хто захоплюється плетінням, добре відомо, що використання розроблених схем значно полегшує цей процес. Особливо зручними схематичні записи є в порівнянні з описом словами під час виготовлення таких складних виробів, як серветка, комірець, доріжка тощо. Тож, якщо ви впродовж заняття добре попрацюєте і впораєтеся з усіма завданнями, то надалі з легкістю зможете плести за схемами будь-які візерунки. Тож до роботи!
ІV. Вивчення теоретичного матеріалу
Робота з опорними картками
У ч и т е л ь. Діти, зверніть увагу на опорні картки (див. додаток А), що лежать на ваших столах. На цих картках зображено порядок плетіння стовпчика з накидом. Чи може хтось із вас пояснити, як саме виконують цей елемент? (Учні пояснюють технологію плетіння стовпчика з накидом.) А тепер звірте правильність вашого пояснення з тим, що подається в підручнику на с. 109. (Учні самостійно працюють з підручником.)
Заповнення динамічної таблиці
На першому занятті ми з вами почали заповнювати динамічну таблицю, і сьогодні в нас є нагода доповнити її. Отже, які ще основні елементи нам необхідно додати? (Учні дають відповіді на поставлене запитання.) Ці елементи мають свої умовні позначення. (Вставляє картки з умовними позначеннями в динамічну таблицю та пропонує учням записати їх у зошит.)
Читання схем узорів
У ч и т е л ь. Діти, на попередніх заняттях ми розглянули умовні позначення таких основних елементів плетіння гачком, як повітряна петля, півстовпчик та стовпчик без накиду. Тож я пропоную прочитати схеми деяких узорів, що складаються зі знайомих вам
елементів. Але запам’ятайте, що ланцюжок з повітряних петель, з якого починається плетіння, на схемах є нульовим (його під час плетіння не враховують). (Прикріплює на дошку записані на аркушах схеми узорів, учні читають їх.)
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Тож час настав нам відпочить і відновити сили:
На «раз» і «два» всі дружно встали,
На «три» — усі присіли,
І головою похитали, щоби набратись сили.
«Чотири» — знову піднялись,
На «п’ять» — всі підтягнулись,
На «шість» — трохи вперед пройшлись,
На «сім» назад вернулись.
На «вісім» — знов за парти сіли,
Взяли гачки — й гайда за діло!
V. Практична робота
У ч и т е л ь. Перед початком виконання практичної роботи давайте повторимо правила безпечної праці під час плетіння гачком. І для цього ми виконаємо вправу «Незакінчене речення». (Пропонує учням самостійно закінчити речення.)
Плетений виріб необхідно тримати на відстані…
Під час плетіння не можна підносити…
Після завершення роботи гачок слід…
Плетіння стовпчика з одним та двома накидами
Після повторення правил учитель пропонує дітям розглянути опорні картки (див. додаток А), що знаходяться в них на партах, і пояснює прийоми плетіння стовпчиків з одним та двома накидами, демонструючи та коментуючи технологію їх виконання. Для оптимізації навчального процесу доцільніше було б продемонструвати учням відеоролик з технологією плетіння основних елементів. Зазначений метод покращує й унаочнює сприйняття нового матеріалу.
Учні розпочинають самостійне виконання завдання (плетіння стовпчиків з одним та двома накидами). Учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування.
Виконання різнорівневих завдань
У ч и т е л ь. Діти, на ваших столах лежать конверти, у яких знаходяться схеми тих виробів (див. додаток Б), які ми виготовлятимемо. Я пропоную вам три варіанти. Кожен обирає собі той, який йому під силу (або найбільше подобається). Уважно роздивившись
схему, ви, мабуть, здогадалися, що за це буде за виріб... Так, дійсно, це квіти. Після завершення роботи ми колективно виготовимо композицію «Квітковий вернісаж» зі сплетених вами квіточок та тасьми.
Отже, спочатку вам потрібно обрати схему, продумати, якого кольору буде ваша квітка, і розпочати її виготовлення. (Окрім запропонованих схем учитель пропонує учням (за бажанням) обрати опис плетеного мотиву «квітка», розміщеного в підручнику з трудового навчання на с. 115.)
Учні починають самостійне виконання завдання (плетіння обраних квіток), учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування. Після завершення приймає виконану роботу, оцінює її, звертає увагу на її
якість, демонструє найкращі зразки, а потім представляє вироби з дефектами (за потреби), пояснюючи причини їх виникнення та способи усунення.
VІ. Підбиття підсумків заняття Ігрова вправа « Що було б, якби…»
У ч и т е л ь. Щоб підвести підсумок сьогоднішнього заняття, пропоную провести ігрову вправу «Що було б, якби…», у якій кожне моє запитання до вас починатиметься словами «Що було б, якби…». Відповідати на них вам потрібно зі слова «якби…». (Ця
ігрова вправа активізує пізнавальну діяльність учнів, сприяє розвитку їх логічного мислення.)
Що було б, якби люди не вміли плести гачком…
Що було б, якби всі гачки були одного розміру…
♦♦ Що було б, якби елементи плетіння гачком не записувались за допомогою умовних позначень…
♦♦ Що було б, якби під час плетіння полотна після ланцюжка не вив’язувався ряд півстовпчиків…
Учитель повідомляє й пояснюю отримані учнями оцінки, за допомогою рефлексії аналізує з дітьми рівень досягнення поставлених на занятті завдань (чого навчилися, що засвоїли).
1. Опрацювати матеріал підручника на с. 114 (завдання 5–7).
2. Дати письмові відповіді на запитання тестів до розділу «Технологія виготовлення виробів, плетених гачком» (див. додаток В).
Додаток А
Опорна картка № 3
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\1.jpg
Додаток Б
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\2.jpg
Додаток В
Тести
1. В’язання як галузь виробництва почало розвиватися:
а) у ХV–ХVІ ст.;
б) у ХІV–ХV ст.;
в) у ХVІ–ХVІІ ст.
2. У 1859 р. було винайдено перший в’язальний верстат. Автором цього винаходу був:
а) економіст Адам Сміт;
б) священик Вільямс Лі;
в) письменник Джонатан Свіфт.
3. Товщина нитки під час плетіння гачком має бути:
а) у 1,5–2 рази більшою за товщину гачка;
б) такою самою, як товщина гачка;
в) у 1,5–2 меншою за товщину гачка.
4. Товщину гачка визначає:
а) діаметр його ручки;
б) діаметр його борідки;
в) діаметр його голівки.
5. На півстовпчик іноді називають:
а) петлею підйому;
б) глухою петлею;
в) повітряною петлею.
6. Ряд повітряних петель — це:
а) ланцюжок;
б) стовпчик;
в) на півстовпчик.
7. Загострений кінець гачка називається:
а) стержнем;
б) борідкою;
в) голівкою.
8. Ланцюжок з повітряних петель, з якого починається плетіння, на схемах, є:
а) першим;
б) початковим;
в) останнім.
9. Якщо наступний ряд плетуть стовпчиками з одним накидом, то в кінці попереднього ряду слід сплести:
а) дві петлі підйому;
б) одну петлю підйому;
в) три петлі підйому.
10. Під час плетіння гачком відстань від виробу до очей має становити:
а) 40–50 см;
б) 35–40 см;
в) 25–30 см.
11. Установіть відповідність між назвами основних елементів плетіння гачком та їх умовними позначеннями:
Петля підйому
На півстовпчик +
Стовпчик без накиду
12. На початку ряду виплітають петлі підйому, для того щоб:
а) плетене полотно було щільним;
б) краї плетеного полотна не стягувалися;
в) плетене полотно змінило свою форму.



Особливості догляду за плетеними виробами з натуральних матеріалів
Мета: формування вмінь учнів виконувати основні елементи плетіння гачком та знання особливостей догляду за плетеними виробами; розвиток творчої активності учнів; виховання працелюбності та бережливого ставлення до інструментів і матеріалів.
Завдання для учнів:
• ознайомитись з правилами догляду за плетеними виробами з натуральних матеріалів;
• виготовити композицію зі сплетених квітів.
Методи: ігри Термінологічний ланцюжок , Бджолиний вулик , робота з підручником, взаємоперевірка, робота в групах, спостереження, вправа Незакінчене речення .
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння обраних виробів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН, додаткові матеріали: схеми візерунків для плетіння гачком, динамічна таблиця Основні елементи плетіння гачком , підручник (Трудове навчання. 7 кл. : підруч. Для загальноосв. навч. закл. / Л. І. Денисенко, О. П. Гнеденко, Т. С. Мачача та ін.— К.; Ірпінь : ВТФ Перун, 2007.— 192 с. : іл.).
Міжпредметні зв’язки: основи здоров’я.
Тип заняття: комбіноване.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
У ч и т е л ь
І знову з вами ми зустрілись, тож зразу візьмемось за діло.
Будемо плідно працювати, знання і вміння здобувати,
Бо здавна всім відомо, діти: знань за плечима не носити!
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів Гра «Термінологічний ланцюжок»
У ч и т е л ь. Діти, над якою темою ми працювали на минулому занятті? (Бесіда з класом) Працюючи над нею, а також упродовж попередніх занять, ви вивчили чимало слів — термінів. Тож я пропоную пограти в гру «Термінологічний ланцюжок». Її умови дуже прості: ви по черзі, без обдумування, називаєте термін, який безпосередньо стосується розглянутих нами тем. З гри вибуває той, хто не зможе назвати слово. (Учні по ланцюжку називають терміни, засвоєні на попередніх заняттях.)
А зараз ми відступимо від правил гри і продовжимо її трохи інакше. Тепер я називаю вам термін, а ви повинні сказати, що він означає: борідка, схема, в’язання, гачок, ланцюжок, стовпчик, номер гачка, глуха петля.
Взаємоперевірка тестів та обговорення результатів тестування
Домашнє завдання попереднього заняття полягало в тому, що дітям пропонувалося самостійно дати відповіді на запитання тестів. Під час перевірки вчитель з’ясовує, на якому рівні діти впорались із запитаннями, які виникали складнощі під час їх виконання.
Робота з динамічною таблицею «Основні елементи плетіння гачком»
На дошці знаходиться динамічна таблиця, але в ній є незаповнені місця. Учитель пропонує заповнити їх, вставляючи в прорізи на таблиці картки з відповідями. Якщо проріз знаходиться ліворуч, необхідно вставити картку із зображенням умовного позначення, якщо праворуч — картку з назвою елемента плетіння. Виконання цього завдання сприяє більш ефективному запам’ятовуванню як назв основних елементів плетіння, так і їх умовних позначень.
Умовне позначення
Повітряна петля (петля підйому)

Півстовпчик ()


+
Стовпчик з одним накидом



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Виготовляючи плетений виріб, слід звернути особливу увагу на його естетичний вигляд, який неабиякою мірою залежить від того, чи вміємо ми правильно доглядати за ним, адже виготовлений власноруч виріб є ексклюзивним і дорогим тому, хто
його виготовив, оскільки виготовляється з матеріалу, підібраного на власний смак та самотужки підібраних узорів. Тож для того, щоб ваш виріб завжди залишався гарним, щоб ним могли захоплюватися інші, потрібно добре знати, як саме доглядати за ним.
ІV. Вивчення теоретичного матеріалу
Самостійна робота учнів
За матеріалами підручника на с. 163 учні самостійно ознайомлюються з особливостями догляду за готовими плетеними виробами.
Ігрова вправа «Бджолиний вулик»
Після опрацювання матеріалу підручника вчитель ставить запитання за опрацьованим текстом одному з учнів класу, той дає відповідь на поставлене запитання. Після цього сам ставить питання іншому учневі, і т. д.
Орієнтовне коло питань
Для чого під час прання в’язаних виробів у воду слід додавати питну соду?
Чому вовняні вироби під час прання не можна терти?
Які особливості прасування в’язаних виробів?
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Ніби сонях золотавий, погойдайтесь вліво й вправо.
Раптом вітер налітає й до землі всіх прихиляє...
Дощик пил увесь з нас змив і усіх повеселив,
Тож за парти слід сідати і роботу завершати!
Учитель, звертаючи увагу учнів на дотримання ними правил безпечної праці, пропонує їм об’єднатися в групи та зібрати композицію «Квітковий вернісаж». Об’єднати учнів у групи можна різними способами, зокрема підготувати паперові фішки різних кольорів або різні геометричні фігури, які вчитель пропонує учням дістати з кошика (коробки, торбинки тощо). Після чого вони об’єднуються за кольором чи геометричною фігурою (див. додаток «Про форми організації учнів у групи»). Учні розпочинають самостійне виконання завдання, учитель забезпечує їхню безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування, роздає листи комплексного оцінювання виробів (див. додаток А). Після завершення приймає виконану роботу, звертає увагу на її якість, демонструє композиції перед класом, опрацьовує й озвучує результати комплексного оцінювання готових виробів.
VІ. Підбиття підсумків заняття Вправа «Незакінчені речення»
Учитель заздалегідь пише на дошці незакінчені речення і пропонує учням зачитати та продовжити їх.
Найцікавішим для мене на сьогоднішньому занятті було…
Я дізналася для себе…
Опрацьований на занятті матеріал мені знадобиться для…
1. Повторити методи проектування.
2. За допомогою різних інформаційних джерел зібрати матеріал про об’єкт проектування.
ДОДАТКИ
Додаток А
вернісаж»
ім’я учня
(групи учнів)
Критерій
оцінювання
Самооцінка
Оцінка
групи
Оцінка
вчителя

Привабливість виробу



Оригінальність композиційного рішення



Гармонійність кольорового сполучення плетених
елементів



Якість плетених елементів та виготовленої композиції в цілому






Методи проектування виробів. Вибір виробу для виготовлення
Мета: ознайомлення з методами проектування виробів та планування роботи над проектом; розвиток умінь збирати, опрацьовувати й аналізувати інформацію; виховання дружніх стосунків у класі, уміння працювати в колективі.
Завдання для учнів:
• ознайомитися з методами проектування;
• скласти план роботи над проектом;
• підібрати потрібну для проектної роботи інформацію.
Методи: робота в групах, рефлексія, проектування, робота з джерелами інформації.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння обраних виробів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: інформаційні картки, таблиця Послідовність виконання проектної роботи , картка-алгоритм створення проектної роботи, додаткові джерела пошуку необхідної інформації (газети, журнали, мережа Інтернет).
Тип заняття: набуття учнями нових знань.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Учитель заздалегідь записує на дошці алгоритм:
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\1.jpg
У ч и т е л ь. Діти, зверніть увагу на алгоритм, записаний на дошці. Я пропоную кожному з вас, скориставшись ним, дати собі установку на успіх. (Учні, використовуючи вправу «Незакінчені речення», озвучують свою «установку на успіх». Наприклад: «Я хочу отримати нові знання», «Я можу бути уважним і працьовитим», «Я наполегливо працюватиму». Підсумовуючи вищеозначені «установки учнів на успіх», учитель висловлює побажання.)
Щоб ви могли дізнатись корисного багато,
Щоб дружно працювали і завжди успіх мали!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель оголошує тему і мету уроку.
У ч и т е л ь. Діти, вам відомо, що для того, щоб отримати потрібний результат, насамперед необхідно чітко спланувати свої дії. Адже саме планування надає змогу вибрати правильні методи й технологічну послідовність під час виготовлення нових виробів. Отже, якщо ви навчитеся планувати свою роботу над виконанням проекту, це дасть можливість цілком реалізувати свій творчий задум.
ІІІ. Вивчення теоретичного матеріалу
У ч и т е л ь. Перш ніж перейти до планування роботи над проектом, пригадаймо, з якими методами проектування ви вже ознайомилися в попередніх класах. (Учні дають характеристику методам фантазування та комбінування.) Окрім розглянутих методів, у проектуванні різних промислових виробів (одягу, взуття, прикрас, іграшок, машин тощо) широко застосовують метод, що називається методом фокальних об’єктів.
Об’єкт, який удосконалюють за допомогою цього методу, називають фокальним, оскільки його ставлять у центр уваги (фокус). Суть методу полягає в перенесенні ознак випадково вибраних об’єктів на фокальний об’єкт. Наприклад, якщо вдосконалюваним (фокальним) об’єктом є олівець, а випадковим — тигр, то маємо сполучення на зразок
«смугастий олівець», «хвостатий олівець» тощо. Розглядаючи ці сполучення і розвиваючи їх, іноді вдається знайти оригінальні ідеї (наприклад, «хвостатий олівець» втілюється в олівець-ручку з гнучким тримачем (хвостом) — досить відома конструкція).
1) вибір фокального об’єкта (наприклад, поличка для книг);
2) вибір трьох-чотирьох випадкових об’єктів (зазвичай вибирають навмання зі словника, каталогу, технічного журналу тощо, наприклад: «кіно», «змія», «каса», «полюс», «машина»);
3) складання переліку ознак (властивостей) випадкових об’єктів (наприклад, кіно: широкоекранне, звукове, кольорове, об’ємне тощо);
4) висування ідей шляхом надання фокальному об’єкту ознак випадкових об’єктів (наприклад: звуковий годинник, об’ємний годинник, годинник для театру тощо).
Не обов’язково, щоб усі обрані об’єкти якимось чином підходили до об’єкта, що вдосконалюється, але, використовуючи цей метод, можна вибрати велику кількість найрізноманітніших варіантів.
Робота з інформаційними картками
Учитель просить звернути увагу учнів на інформаційні картки (див. додаток А), які лежать у них на столах, та прочитати наведену інформацію. Учні самостійно опрацьовують матеріал карток, після чого вчитель звертається до дітей із запитаннями:
Що таке проект?
Які існують види проектної діяльності?
З яких етапів складається творчий проект?
РОБОТА НАД
ПРОЕКТОМ
Визначення теми й мети проекту;
• визначення результату проектної діяльності (ідеї для проекту, вибір об’єкта проектування);
• розробка критеріїв оцінювання проектної роботи;
• створення робочої групи (розподіл обов’язків між учасниками групи)
ПЛАНУВАННЯ
ДІЯЛЬНОСТІ
Вибір методів пошуку й аналізу інформації;
• проведення дослідницької роботи;
• очікувані результати;
• виготовлення виробу;
• презентація проектної роботи
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Уявіть, що ми із вами летимо поміж зірками,
Тут великі, і маленькі, і сумні, і веселенькі.
Ми їх радо обіймаєм, у кишені набираєм.
А вони летять, танцюють, з нами весело жартують.
Добре нам серед зірок, але час знов на урок!
Тож, припинимо ми жарти й знову сядемо за парти.
Створення робочих груп для роботи над проектом Вибір теми проекту та спільне обговорення шляхів його реалізації
Пропонований нами об’єкт проектування — плетені метелики, які можна використати як оздоблення одягу, елемент настінного панно, аплікації, а також як оздоблення базової моделі, наприклад: косметички, гаманця, чохла для мобільного телефону (окулярів),
серветки, килимка, декоративної подушки, гольнички, прихваток під гаряче, пінеток, капців, іграшок тощо.
Розроблення критеріїв оцінювання проекту
Орієнтовні критерії оцінювання виконаного проекту
Аргументованість та актуальність обраної теми, її практична спрямованість.
Обсяг і повнота розробок, послідовне та змістовне виконання всіх етапів проектування, їх завершеність.
Аргументованість запропонованих рішень, висновків.
Рівень творчості, оригінальність теми (конструкції виробу), знайдених рішень.
Якість пояснювальної записки: оформлення, відповідність стандартним вимогам.
Привабливість виготовленого виробу, його якість, функціональність, економічність використаних матеріалів.
Складання плану роботи з виконання творчого проекту Обговорення змісту та виду пояснювальної записки проектної роботи (Орієнтовний зміст пояснювальної записки проекту наведено в додатку Б.)
VІ. Підбиття підсумків заняття
Учитель повідомляє й пояснює отримані учнями оцінки; методом рефлексії аналізує з дітьми рівень досягнення поставлених на занятті завдань (чого навчились, що засвоїли).
Над якою темою працювали на занятті?
Що нового дізналися під час вивчення цієї теми?
Для чого вам знадобляться знання, отримані на занятті?
З чого слід розпочинати роботу над проектом?
1. Підготувати гачок та нитки для виготовлення виробу.
2. Розпочати роботу зі створення власної пояснювальної записки проекту, враховуючи розглянутий на заняттях матеріал.
Додаток А
Інформаційна картка
Проект це будь-який задум, що має мету, ресурси і конкретні терміни реалізації.
♦  за переважною діяльністю в проекті: дослідницькі, пошукові, творчі, рольові, прикладні, інформаційні;
♦ за кількістю учасників проекту: особистісні, парні, групові;
♦ за тривалістю виконання проекту: короткострокові (кілька уроків), середньострокові (від тижня до місяця), довгострокові (від місяця, кількох місяців і більше).
Зміст виконання проектної роботи має складатися з етапів (стадій), що взаємозв’язані між собою і найефективніше розкривають послідовність розроблення й виконання проекту, а саме: організаційно-підготовчий (пошук та аналіз проблеми, вибір теми проекту, планування проектної діяльності за етапами, збирання, вивчення й опрацювання інформації з теми проекту), конструкторський (пошук оптимального рішення завдання проекту, складання конструкторської документації), технологічний (складання плану практичної реалізації проекту, технологічних карт, виконання запланованих технологічних операцій, поточний контроль якості, внесення змін, доповнень у технологію), завершальний (оцінювання якості виробу, аналіз результатів проектування). Результатом проектно-технологічної діяльності в трудовому навчанні є виготовлений виріб.
Додаток Б
Орієнтовна картка-алгоритм Створення пояснювальної записки проекту
І. Організаційно-підготовчий етап
1. Визначення проблеми, що слугує спонукою для роботи над проектом.
2. Дослідження, спрямовані на вибір об’єкта проектування та визначення доцільності його виготовлення.
3. Історичні відомості про об’єкт проектування.
4. Аналіз об’єктів-аналогів та визначення критеріїв оцінювання власного виробу.
5. Обрання об’єкта проектування на ґрунті проведених досліджень.
ІІ. Конструкторський етап
1. Розробка конструкторської документації (клаузура, ескізний рисунок, необхідні креслення та схеми майбутнього виробу).
2. Опис зовнішнього вигляду та конструкції проектної моделі.
3. Вибір матеріалів, інструментів та обладнання для роботи
ІІІ. Технологічний етап
Послідовність виготовлення виробу (технологічна картка, фотоколаж тощо).
ІV. Завершальний етап
1. Економічні розрахунки.
2. Рекламний проспект.
3. Підбиття підсумків роботи над проектом.
Список використаних джерел
Додатки


Мета: ознайомлення з технологічною послідовністю виготовлення плетеного виробу; формування вміння виготовляти плетений виріб; розвиток творчих здібностей учнів, їхніх
естетичних смаків, уваги, точності під час виконання практичної роботи.
Завдання:
• знати технологічну послідовність виготовлення виробу;
• уміти виготовляти виріб за схемою.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння обраних виробів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: плакат із зображенням гори, кольорові фішки-стіки, сигнальні картки, схеми в’язаних метеликів, таблиця  Правила безпечної праці.
Методи: рефлексія, Світлофор, проектування, спостереження.
Тип заняття: формування вмінь і навичок.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Вправа «Урок починається з усмішки»
Учитель пропонує учням стати в коло й узятися за руки.
У ч и т е л ь. Діти, мабуть, я не відкрию вам таємниці: дружба починається з усмішки. А ви всі — друзі, чи не так? Усмішку можна дарувати. Я до вас усміхнулась — вам стало приємно? А тепер подаруйте усмішку одне одному. А ще я, потискуючи руку, передаю вам заряд успіху на занятті, а ви передайте його по колу одне одному. Отже, сподіваймося, що успіх у наших руках!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Рефлексія « Запитальний ряд»
Над якою темою ви працювали на попередньому занятті?__
Що нового дізналися під час вивчення теми?
Пригадайте та назвіть етапи створення творчого проекту.
Вправа «Вершина знань»
На дошці прикріплено плакат, на якому зображено гору, зафарбовану різними кольорами. Учитель пропонує учням за допомогою кольорових фішок оцінити свій рівень знань з теми, прикріпивши їх на тій частині гори, яка відповідає їхньому рівню: підніжжя —
початковий, середина — середній, між серединою та вершиною — достатній, вершина — високий. Учні прикріплюють стіки до зображеної гори.
Гра «Світлофор»
У ч и т е л ь. Діти, я пропоную вам трішки розім’ятися і пограти в гру «Світлофор». Я зачитуватиму певні відомості про проектну діяльність, а мій помічник (заздалегідь обраний і проінструктований учень) даватиме на них відповіді (як правильні, так і неправильні). Ви за допомогою сигнальних карток будете погоджуватися зі мною або не погоджуватися. (Якщо учні згодні зі словами однокласника, вони піднімають зелену картку, якщо не згодні — червону.)
Орієнтовні запитання вчителя
Що необхідно зробити для вдалої реалізації творчого задуму?
На якому етапі творчого проекту проводять аналіз виробів аналогів?
Про яку вимогу до виготовленого виробу йдеться: «Виріб має бути потрібний споживачеві»?
Яку роботу слід виконати на технологічному етапі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети заняття.
ІV. Практична робота
Визначення технологічної послідовності виготовлення плетеного виробу (див. додаток).
Повторення правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог під час плетіння.
Початок роботи над виготовленням обраних виробів.
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
По планеті крокує людина (Учні крокують.)
Й бачить — у світі вона не єдина: (Прикладають долоню до очей, ніби дивляться в далечінь.)
Зліва, справа й попереду люди, (Повертають голову направо, наліво, озираються назад.)
І позаду, ну, тобто, усюди. (Розводять руками.)
Усміхнулася радо людина, (Усміхаються одне одному.)
Через те, що вона не єдина,
Й стала впевнено знов крокувати… (Крокують на місці.)
Ну а нам час настав працювати!
Продовження роботи над виготовленням обраних виробів. Учні працюють над виготовленням виробу. Учитель консультує, звертає увагу на недоліки в роботі та способи їх виправлення, відстежує роботу над проектом, заохочує до роботи.
V. Підбиття підсумків заняття
Учитель підбиває підсумки діяльності учнів на занятті, пропонує їм відповісти на запитання (рефлексія).
Чи плідним було для вас це заняття?
Якщо хтось із учнів вважає, що його рівень знань змінився, прошу переставити свою фішку в іншу частину гори.
І знань бажаю вам міцних, надійних.
Щоб їх змогли в житті застосувати
І будь-які вершини підкоряти!
Закінчити роботу з оформлення пояснювальної записки проекту та підготуватись до його захисту.
Додаток
Орієнтовні схеми для плетіння
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\1.jpg
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\2.jpg




 Урок 13-14
Остаточна обробка виробу. Захист та оцінювання результатів проектної діяльності
Мета: узагальнення знань, умінь і навичок учнів з розділу Проектування та виготовлення
виробів, плетених гачком ; розвиток аналітичних здібностей та логічного мислення;
виховання в дітей організованості, раціональності, практичності, критичності.
Завдання для учнів:
• учитися правил догляду за плетеними виробами;
• презентувати виготовлений виріб;
• здійснити самооцінювання результатів проектної діяльності.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння обраних виробів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: створений учителем електронний навчально-наочний
посібник за матеріалами догляду за плетеними виробами (у програмі РowerРoint),
оціночні листи.
Методи: проектування, розповідь, інтерв’ювання, демонстрація.
Тип заняття: узагальнення знань, умінь і навичок учнів.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.

Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Учитель заздалегідь записує на дошці вислів:
Мистецтво слухати майже рівнозначне мистецтву говорити.
П’єр Буаст
У ч и т е л ь. Доброго дня, діти! Щиро рада знову бачити вас усіх. Оскільки сьогодні нам доведеться багато слухати й багато говорити, я хочу розпочати наше заняття зі слів відомого французького філософа П’єра Буаста і дати вам таку настанову:
Один одного слухати, діти,
Чужу думку завжди поважати,
А свою — влучно промовляти.
За такої умови у нас обов’язково все буде добре!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. Сьогодні в нашій творчій майстерні панує особлива атмосфера, адже кожен з вас упродовж багатьох занять старанно працював, докладав чималих зусиль для того, щоб урештірешт довести, що цей час витрачено недарма і що результат вашої
праці зможуть побачити й оцінити інші. (Оголошує тему і мету заняття.) Тому зараз, протягом деякого часу, ви, як актори перед виступом, зробите кілька останніх штрихів і презентуєте свої проекти, які і є результатом вашої наполегливої праці. Але спочатку ви зустрінетеся з однією поважною особою, яку я запросила на наше заняття. Ваша Величносте, заходьте!
ІІІ. Повідомлення теоретичного матеріалу
Ознайомлення учнів з правилами догляду за плетеними виробами
Одна з учениць, отримавши випереджальне завдання, ознайомлює учнів з правилами догляду за плетеними виробами, виконуючи роль Королеви країни В’язанії. Наводимо орієнтовний зміст її доповіді.
Королева
Доброго дня, любі діти! Я завітала до вас, Щоб подивитись, чого ж тут навчився ваш клас.
За вами я спостерігала, ідеї свої підкидала, І бачу, що ви потрудились — Плести гачком відмінно навчились!
А зараз я хочу відкрити вам один секрет — як зробити так, щоб усі плетені вироби, які ви виготовили чи виготовите в майбутньому, завжди залишались гарними. Для цього слід запам’ятати кілька правил. (Демонстрація слайдів.)
Ну що ж, діти, я сподіваюся, ви дотримуватиметесь моїх порад і в майбутньому станете справжніми майстринями, чиї вироби милуватимуть око всіх оточуючих.
У ч е н и ц я. Ваша Величносте, чи не будете ви такі люб’язні залишитися в нас до кінця заняття і послухати та подивитися наші презентації? А ми спробуємо довести, що ви недарма покладали на нас великі надії!
К о р о л е в а. Дякую за запрошення. Я із задоволенням залишусь.
Учні починають готуватись до захисту своїх проектних робіт.
ІV. Захист та оцінювання результатів проектної діяльності
Учням пропонується розпочати презентацію творчих проектів.
Вони за власним бажанням по черзі (або в складі груп) презентують свої роботи, користуючись орієнтовним планом, складеним ними заздалегідь.
Для якісного оцінювання вчителю пропонується під час виступу дітей заповнювати оціночні листи (див. додаток А), що допоможе оптимізувати оцінювання результатів праці.
Крім того, для популяризації предмета в цілому на захист бажано запросити представників адміністрації школи, колег-учителів, а також батьків.
Група 1
Очікуваний результат: метелик — прикраса до сукні. Спосіб захисту проекту: демонстрація моделей одягу, оздобленого плетеними метеликами.
Група 2
Очікуваний результат: метелик — прикраса на волосся. Спосіб захисту проекту: демонстрація слайд-шоу «Краса, створена власноруч» (учні, працюючи над проектом, знімають різноманітні фото своїх зачісок, прикрашених плетеними метеликами).
Група 3
Очікуваний результат: метелик — прикраса базової моделі (косметички, гаманця, чохла для мобільного телефону (окулярів), серветки, килимка, декоративної подушки, гольнички, прихваток під гаряче, пінеток, капців, іграшок тощо). Спосіб захисту проекту: демонстрація виробів, оздоблених сплетеними метеликами.
Інтерв’ювання
У ч и т е л ь. Щойно ми стали свідками чарівного дійства, створеного нашими спільними зусиллями. Ви вміло впоралися з поставленими завданнями. Традиційною для нас під час проведення таких заходів є присутність на заняттях представників засобів масової інформації. З одним з таких представників ви зараз і зустрінетесь.
(Одному з учнів заздалегідь дається випереджальне завдання з підготовки до проведення інтерв’ювання.)
Т е л е р е п о р т е р. Доброго дня всім присутнім! Я веду свій репортаж з місця, де відбувалася презентація проектних робіт учнів 7 класу. Ми мали змогу пересвідчитися в тому, що діти, які зібралися в цьому класі, справді є старанними, талановитими й по справжньому творчими. Уважаю, що мине зовсім небагато часу, і ми зможемо назвати їх справжніми майстрами. А зараз я хочу поставити кілька запитань учасникам сьогоднішнього заходу. (Звертається по черзі до учнів).
— Наскільки складною була для вас ця робота?
— Що в роботі над проектом було для вас найцікавішим?
— Які труднощі вам довелося подолати під час виконання проектної роботи?
— Що корисного дізналися чи навчилися ви, працюючи над проектом?
Отже, відповіді наших учнів ще раз довели, що виконувати проектну роботу цікаво і, звісно, неабияк корисно. Тож бажаю всім учням і надалі таких самих успіхів у виконанні будь-якої роботи. Дякую всім за увагу. З вами була...
V. Підбиття підсумків заняття
К о р о л е в а В ’ я з а н і ї. Я щиро дякую всім учням за хвилини насолоди, які я отримала, спостерігаючи за тим, що відбувалося на занятті. Ви справді виправдали мої сподівання. І я завжди радо зустрічатиму вас у моїй країні. А на згадку я дарую клубочок побажань, який неодноразово стане вам у пригоді. Тож до нових зустрічей!
У ч и т е л ь. Давайте, діти, візьмемо клубочок бажань, подарований Королевою, підіб’ємо підсумки нашого заняття та висловимо свої побажання щодо майбутніх проектів.
(Учні кидають клубочок ниток одне одному. Той, хто отримує клубочок, намотує на палець нитку і вимовляє свої побажання.)
Отже, за допомогою клубочка ми утворили міцну сітку павутинку, що складається з побажань. Тож я бажаю, щоб ваші знання завжди були такими ж міцними, як ця сітка.
Дати письмові відповіді на запитання тестів (див. додаток Б), пов’язаних з вивченням розділу «Проектування та виготовлення виробів, плетених гачком».
Прізвище, ім’я: __________________________________________
Дата початку роботи: ______________________________________
Клас: ___________________________________________________
Дата захисту проекту: _____________________________________
Тема проекту: ____________________________________________
______________________________________________________

Критерій оцінювання
Оцінка в балах
Мах
Факт
В
И
Р
І
Б
Привабливість виготовленого виробу
(естетичний зовнішній вигляд)
5

Оригінальність конструкції (композиційне рішення)
10

Практичність
5

Зручність у використанні
5

Технологічність (якість технологічної
обробки виробу)
20

Економічність
10

ПОЯСНЮ-
ВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Повнота розкриття всіх етапів проектування
10

Якість конструкторської та технологічної документації
10

Оформлення та дизайн
пояснювальної записки проекту
5

Рекламний проспект
5

Розробка додатків
5

З
А
Х
И
С
Т
Повнота доповіді
5

Обсяг і глибина знань з теми
5

Відповіді на запитання
5

Особисті якості доповідача
5

Разом балів:
120

Протокол загальних результатів виконання творчих проектів
Клас __________ Дата __________
з/п
Прізвище та ім’я
учня
Виріб
60
Пояснювальна
записка
40
Захист
20
Підсумкова
оцінка
120
1





2





3

















18





Додаток Б
Тести
1. Задум, що має мету, термін та конкретні строки реалізації,—це:
а) портфоліо;
б) проект;
в) презентація.
2. У залежності від методів та діяльності, що домінують в проекті, їх поділяють на такі види:
а) дослідницькі, пошукові, творчі;
б) особистісні, парні, групові;
в) короткострокові, середньострокові, довгострокові.
3. Для вдалої реалізації творчого задуму необхідно:
а) обрати тему;
б) спланувати роботу;
в) обґрунтувати вибір об’єкта проектування.
4. Аналіз виробів-аналогів здійснюють на етапі:
а) конструкторському;
б) завершальному;
в) організаційно-підготовчому.
5. «Виготовлений виріб має бути гарним». Така вимога називається:
а) функціональністю;
б) практичністю;
в) естетичністю.
6. Правильний підбір пряжі та гачків під час виконання проектної роботи слід здійснити на етапі:
а) технологічному;
б) організаційно-підготовчому;
в) конструкторському.
7. Під час виготовлення плетеного гачком виробу слід урахувати:
а) товщину нитки та розмір гачка;
б) товщину нитки;
в) розмір гачка.
8. Виготовлений плетений виріб слід прати в теплій воді, температура якої:
а) 70 °С;
б) 20 °С;
в) 40 °С.
9. Після прання плетений виріб потрібно:
а) повісити на плічки;
б) завернути в махровий рушник;
в) пропрасувати гарячою праскою.
10. Зберігати плетені вироби слід:
а) скрученими;
б) вільно складеними;
в) вивішеними на плічках.
Додаток В
АЛЬТЕРНАТИВНІ ОБ’ЄКТИ ПРОЕКТУВАННЯ
Плетіння гачком
1 Браслет
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\1.jpg
Основну частину браслета плетуть стовпчиками без накиду.
Їх оздоблення, квіти, наведено в схемах.
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\2.jpg
Як оздоблення також можна використати метеликів, схеми
яких є в конспектах занять із плетіння гачком.
2 Вазочка для квітів
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\3.jpg
3 Маленька сумочка
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\4.jpg
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\5.jpg
4 Кумедне жабеня
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\6.jpg
Жабеня плететься з трьох кіл: двох зелених і одного червоного. Виплетіть гачком стовпчиками без накиду три кола діаметром 20 см. Зелені кола складіть разом, обв’яжіть жовтою пряжею стовпчиками без накиду тільки половину кола і набийте ватою.
Червоне коло складіть навпіл, укладіть в отвір із зелених кіл, набийте ватою між червоними і зеленими половинками і з’єднайте їх разом стовпчиками без накиду пряжею жовтого кольору. Таким чином утворилась голова жабеня з відкритим ротом. Плетіння очей: із чорної пряжі виплетіть два ланцюжки довжиною 45 см.
Щільно укладіть кожний ланцюжок по спіралі, зшийте кола, що вийшли, і обв’яжіть жовтою пряжею стовпчиками без накиду. Пришийте кола до голови, поставивши на ребро.
5 Чохол для мобільного телефону
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\7.jpg
D:\Фрилансеры)\Серебрянникова Женя\8.jpg





Немає коментарів:

Дописати коментар

Сервіси для сиворення презентацій, плакатів, фотоколажів

Playcast  http://www.playcast.ru/  - сервіс для створеннямузичнихлистівок, поєднуючи в єдинетворіння слова, картинку, музику. Сервіси: ...