Проектування виробів на уроках трудового навчання.




   Проектування - творчий процес розробки проекту виробу.
Процес створення будь - якого виробу відбувається у певній послідовності.
   ЕТАПИ ПРОЕКТУВАННЯ:                                 
1.Організаційно - підготовчий етап                               
2. Конструкторський етап                           
3. Тенхнологічний етап                                
4. Заключний етап                              
   Під час роботи над проектом у школярів розвивається пізнавальна і трудова активність, формуються вміння самостійно використовувати свої знання, плідно розвиваються комунікативні здібності, навички лідерства та здатність до спільної роботи в колективі, створюються можливості для реалізації міжпредметних зв'язків.                
  Змістом проектно-технологічної діяльності є проведення дослідницьких підготовчих операцій, конструювання майбутнього виробу, практичне виготовлення виробу, оцінка і захист об'єкта діяльності.                   
      РОЗРІЗНЯЮТЬ ТАКІ ТИПИ ПРОЕКТІВ : дослідницькі, творчі,  інформаційні , практичні.  
     Виконуючи творчі проекти від ідеї до її втілення, учні вчаться самостійно приймати рішення, з’ясовувати свої проблеми в знаннях, знаходити шляхи виправлення такого стану. У процесі  проектно-технологічної діяльності у школярів розвиваються загальні і спеціальні здібності, формується проектно-технологічна культура.                                     

  Цінність проектування полягає в тому, що саме ця діяльність привчає дітей до самостійної, планової і систематичної роботи, виховує прагнення до створення нового , формує уявлення про перспективи його застосування.

План:

1.     Вступ
2.     Теми проектів
3.     Формулювання завдань проектів
4.     Методи активізації творчості
                а) морфологічний аналіз
                б) дизайн аналіз
                в) метод мозкової атаки
 Проблемне навчання як основа розвитку творчих здібностей у учнівна уроках технології.   Розвиток технічної творчості молоді, що вчиться, розглядається як  один з  пріоритетних  напрямів  в  педагогіці. Актуальність  цієї теми полягає в необхідності її розробки  обумовлені сучасними тенденціями  соціально-економічного  розвитку  наший  країни підвищенням ролі людського чинника у всіх сферах діяльності. Підвищення  вимог  до  наукової  і  практичної  підготовки  сучасної людини  спричиняє   за собою зростання ролі викладачів і їх відповідальності за підготовку молодого покоління. Діяльність в умовах сучасного виробництва вимагає від кваліфікованого  робочого,  інженера і техніка застосування найширшого  спектру  людських  здібностей, розвитку неповторних індивідуальних
фізичних і інтелектуальних  якостей.   Це і підтверджує актуальність теми яка робить необхідним облік  наший освітньою системою  не тільки сьогоднішніх  потреб і можливостей  виробництва, але і їх змін в найближчому майбутньому. Необхідно також  враховувати  експоненціальне наростання науково-технічної інформації (інформаційний вибух) і створення нових технічних засобів, які звільняють людину від рутинної  діяльності  в області як фізичної, так і розумової праці.    З урахуванням цього на одне з перших місць в освіті виходить завдання підготовки молоді  до  творчої праці,  розвитку  творчих  здібностей,   що   є   каталізатором засвоєння  нової  наукової  і  технічної  інформації,  прискорює   творчу переробку  і  генерацію  ще новіших  і  корисніших  ідей.  Тим самим творча праця забезпечує розширене відтворення інформації в цілях забезпечення безперервного розвитку виробництва і суспільства.


 Теми проектів.
Обєкти
Дослідження
Проблема
Діло
1. Вязаний берет
Якої форми бувають берети?
Як вив’язати берет на свій розмір голови?
Виготовлення берету до осіннього пальто.
2. Квіти з природних матеріалів
Які природніматеріали використовуються для виготовлення штучних квітів?
За якою технологією виготовити штучні квіти щоб зекономити час?
Виготовлення штучних квітів для кімнати учня якому подобається трудове навчання.
3. Вишита серветка
Які види тканин використовують для виготовлення серветки?
Вибір візерунка для серветки яка прикрашає кімнату старшокласника.
Виготовлення серветки для оформлення власної кімнати.
4. Обкладинка для книжки
Які практичні матеріали можна використати при виготовленні обкладинки для книжки?
Чим оздобити та декорувати обкладинку книжки «Казки світу»?
Виготовити обкладинку для книжки на виставку «Моя улюблена книга».
5.     Коробочка для прикрас
Якої форми та з якого матеріалу можна виготовити коробочку для прикрас?
Як зробити коробочку для прикрас більш не примітною для злодіїв?
Виготовлення коробочки для прикрас на шкільний ярмарок.

 ІІ. Формулювання завдань проектів.

Проект 1. «Вязаний берет»Змоделювати та вив’язати беретДо осіннього пальто.

Характеристика для розгляду.

v Практичність (щоб було не холодно та комфортно в будь-яку погоду)

v Естетичний вигляд (щоб підходила до всіх фасонів пальто )

v Розмір (щоб відповідала розміру голови)

v Гармонічність(щоб гармонійно підходив до шарфу)


Проект 2. «Квіти з природних матеріалів»Виготовлення штучних квітівДля оформлення інтер’єру кімнати учня.

Характеристика для розгляду.

v Різнобарвність (шоб підіймали настрій)

v Практичність (щоб довго зберігали естетичний вигляд)

v Швидкість виготовлення (щоб можна було зробити їх більше)

v Естетичний вигляд (щоб підходили до стилю кімнати )


Проект 3. «Вишита серветка»Вишити серветкуДля оформлення власної кімнати.

Характеристика для розгляду.

v Різноманітність візерунків(щоб було різноманітність символів)

v Гармонійність (щоб підходили під загальний настрій)

v Підібраність (щоб підходила до інтер’єру кімнати)

v Розмір (щоб ідеально підходила під розмір вази)

Проект 4. «Обкладинка для книжки»Виготовити обкладинку для книгиНа виставку «Моя улюблена книга».

Характеристика для розгляду

v Міцність(щоб прослугувала багато років)

v Естетичний вигляд (щоб вона була не дуже маркою)

v Практичність (щоб було зручно носити)

v Економічність (щоб витратити як найменше матеріалу)


Проект 5. «Коробочка для прикрас»Виготовити коробочку для прикрас на шкільний ярмарок.

Характеристика для розгляду

v Вибір матеріалу (щоб була практичнішою та витривалою)

v Естетичний вигляд (щоб підходила до комоду)

v Практичність (щоб не заважала при прибиранні)

v Розмір (щоб не звертала на себе зайвої уваги)

 

ІІІ. Методі активізації творчості.

а)морфологічний аналіз

Проект 1. «Вязаний берет»

Ознаки
Альтернативні варіанти
Нитки
Шерсть
Акрил
Ірис
Кашемір
Колір
Чорний
Оливковий
Білий
Зелений
Оформлення
Бісер
Стрічки
Намисто
Вишивка
Візерунок
Стільники
Ліхтарики
Джгути
Горбики

Проект 2. «Квіти з природних матеріалів»
Ознаки
Альтернативні варіанти
Тематика
На виставку
До дня Перемоги
Оформлення інтер’єру
Оформлення одягу
На ярмарок
Колір
Оранжевий
Рожевий
Червоний
Зелений
Жовтий
Матеріал: листя-
 Клену
Горіха
Тюльпану
Дуба
Папоротника
Оформлення
Бісер
Стрази
Піря
Без оформлення
Стрічки
Покриття
Лак
Фарба
Без покриття
Моріння
Клей

Проект 3. «Вишита серветка»
Ознаки
Альтернативні варіанти
Візерунок
Квіти
Пейзаж
Звірі
Ліс
Матеріал
Ситець
Хлопок
Трикотаж
Льон
Форма
Овал
Квадрат
Прямокутник
Коло
Нитки
Муліне
Ірис
Люрекс
Шерсть

Проект 4. «Обкладинка для книжки»
Ознаки
Альтернативні варіанти
Матеріал
Шкіра
Драп
Кашемір
Велюр
Колір
Коричневий
Червоний
Зелений
Чорний
Оформлення
Стрічки
Бісер
Піря
Вишивка
Тематика
До казки
До роману
До абетки
До детективу

Проект 5. «Коробочка для прикрас»
Ознаки
Альтернативні варіанти
Матеріал
Дерево
Метал
Пінопласт
Картон
Колір
Коричневий
Зелений
Чорний
Синій
Форма
Квадратна
Прямокутна
Овальна
Кругла
Декорування
Бархат
Пайєтки
Вишивка
Бісер
Покриття
Лак
Фарба
Моріння
Без покриття


б) Дизайн аналіз
Проект 1. «Вязаний берет»

Так
Ні
Не дуже
Дуже
1.     Чи вірно підібрані нитки? 
2.     Чи правильно підібраний візерунок?
3.     Чи влаштовує вас форма?
4.     Чи хотіли б ви мати такий берет?





Проект 2. «Квіти з природних матеріалів»

Так
Ні
Не зовсім
Звичайно
1.     Чи влаштовує вас загальний вигляд виробу?
2.      Чи подобається вам вибраний матеріал?
3.     Чи надійно скріплені деталі виробу?
4.     Чи вірно використані засоби оформлення?
5.     Чи хотіли б ви декорувати свій інтерєр такими квітами?






 Проект 3. «Вишита серветка»

Так
Ні
Не зовсім
Безумовно
1.     Чи вірно підібрана гамма кольорів?
2.     Чи підходить вибрана тканина?
3.     Чи вірно підібрано малюнок?
4.     Чи хотіли б ви мати такий виріб?





 Проект 4. «Обкладинка для книжки»

Так
Ні
Не дуже
Взагалі ні
1.     Чи влаштовує вас вибраний матеріал?
2.     Чи подобається вам колір?
3.     Чи вірно використані засоби оформлення?
4.     Чи влаштовує вас візерунок?
5.     Чи влаштовує вас така обкладинка?





 Проект 5. «Коробочка для прикрас»

Так
Ні
Не зовсім
Дуже
1.     Чи влаштовує вас матеріал?
2.     Чи подобається вам форма виробу?
3.     Хотіли б ви мати такий виріб?
4.     Чи влаштовує вас оформлення?






в) Метод мозкової атаки.
Проект 1. «Вязаний берет»
Запитання
Ваші пропозиції
1.     Які повинні бути нитки для в’язання берету?
2.      Що треба зробити щоб      візерунок був однаковим та рівномірним з усіх сторін виробу?
3.     Яка форма берету є сама розповсюджена?
4.     Якими матеріалами оформлюють в’язані вироби?


Проект 2. «Квіти з природних матеріалів»
Запитання
Ваші пропозиції.
1.     Який природний матеріал застосовують для виготовлення штучних квітів ?
2.     Як зберігати штучні квіти?
3.     Який спосіб закріплення є самим надійним?
4.     Де можна застосовувати штучні квіти?


Проект 3. «Вишита серветка»
Запитання
Ваші пропозиції
1.     Як правильно вибрати тканину?
2.     Які нитки використовують для вишивання?
3.     Як правильно перенести малюнок на тканину?
4.     Як доглядають за вишитими виробами?


 Проект 4. «Обкладинка для книжки»
Запитання
Ваші пропозиції
1.     Який матеріал використовується частіше за інші?
2.     Які допоміжні інструменти можна використовувати ?
3.     Як вірно доглядати обкладинку для тривалого її використання?
4.     Якими матеріалами можна декорувати виріб?


Проект 5. «Коробочка для прикрас»
Запитання
Ваші пропозиції
1.     Яка форма коробочки є найпрактичнішою?
2.     Яке покриття для коробочки є найбільш дешевим?
3.     Як зробити її більш не примітною для злодіїв?
4.     Як зробити коробочку більш функціональною?

Критерії оцінювання творчого проекту (враховують оцінку за виріб і презентаційний матеріал)


Рівні навчальних досягнень учнів
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
Високий (10-12 балів)
Оцінки 10, 11, 12 виставляються, якщо робота планувалась учнями самостійно, вирішувалися задачі творчого характеру з елементами новизни. Вимоги до презентаційних матеріалів повністю дотримані. Вони складені в повному обсязі, чітко, акуратно. Виріб виготовлений технічно грамотно з дотриманням стандартів, відповідає естетичним вимогам. Робота індивідуальна, цікава, має високу економічну оцінку і можливість широкого застосування. Роботу або отримані результати дослідження можна використати як посібник на уроках трудового навчання чи на інших уроках.
Достатній (7-9 балів)
Оцінки 7, 8, 9 виставляються, якщо робота планувалась із несуттєвою допомогою вчителя, в учня (групи) спостерігається нестійкий потяг вирішувати задачі творчого характеру, презентаційні матеріали мають невеликі відхилення від рекомендацій. Виріб виготовлений технічно грамотно з дотриманням стандартів, відповідає естетичним вимогам. Якщо це виріб декоративно-прикладної творчості, то він виготовлений акуратно, добротно, але не має в собі виняткової новизни. Проект має хорошу економічну оцінку, можливість індивідуального застосування.
Середній (4-6 балів)
Оцінки 4, 5, 6 виставляються, якщо робота планувалась за допомогою вчителя, учень (група) проявляв ситуаційний (нестійкий) інтерес до техніки, презентаційний матеріал виконаний з відхиленнями від вимог, не дуже акуратно. Є зауваження до виготовлення виробу у плані його естетичного змісту, недотримання технології виготовлення, матеріалу, форми.
Початковий (1-3 бали)
Оцінки 1, 2, 3 за проект не виставляються. Він потребує переробки або доробки.

Оцінювання творчого навчального проекту

Оцінка за проект пропорційна внеску кожного учня та загального виконання проекту. Вчитель слідкує за співпрацею учнів у групі і при оцінюванні дотримується принципу «Один за всіх і всі за одного». У випадку невдалої співпраці учасників проекту група за власним бажанням її учасників може бути розформована і створена в новому варіанті.
Загальна оцінка є середньоарифметичною чотирьох оцінок:
1) за поточну роботу;
2) за виріб;
3) за створений учнівський презентаційний продукт (презентацію, бюлетень, саттю у блог);
4) за захист проекту.
При оцінюванні поточної роботи враховуються правильність виконання прийомів і способів роботи, раціональність виконання завдання та організації робочого місця, економне використання матеріалів, електроенергії, дотримання правил техніки безпеки, добросовісність виконання роботи, впровадження самоконтролю.
При оцінюванні виробу враховуються практична спрямованість проекту, якість, оригінальність і закінченість виробу, його естетичне оформлення, виконання завдання з ефектами новизни, економічна ефективність проекту, можливість його більш широкого використання, рівень творчості та ступінь самодіяльності учнів.
При оцінюванні учнівських презентаційних матеріалів звертається увага на повноту розкриття теми завдання, оформлення, структурування, чіткість, акуратність, правильність та якість виконання графічних завдань – схем і креслень.
При оцінюванні захисту творчого проекту враховуються аргументованість вибору теми, якість доповіді (композиція, повнота представлення роботи, аргументованість висновків), якість відповідей на запитання (повнота, аргументованість, переконливість), ділові та вольові якості виступаючого (відповідальне ставлення, прагнення досягнення високих результатів, можливість працювати з перевантаженням).
Слід пам’ятати, що оцінювання результатів творчості завжди драматичне та суперечливе. У всякому разі, не треба абсолютизувати його правильність. Ближче до об’єктивної буде рейтингова оцінка, яка включає самооцінку, середню колективну оцінку експертів та оцінку вчителя.
  

Немає коментарів:

Дописати коментар

Сервіси для сиворення презентацій, плакатів, фотоколажів

Playcast  http://www.playcast.ru/  - сервіс для створеннямузичнихлистівок, поєднуючи в єдинетворіння слова, картинку, музику. Сервіси: ...